Home

español   English

CONTRABASS #1: INGEBRIGT HÅKER FLATEN [cat]

Ciutat de naixement: Oppdal, Noruega

Any de naixement: 1971

Ciutat actual: Austin, Texas

Toca el contrabaix des del… 1990

Fotografia: Fredrik Ljungqvist

1.- Per què vas triar el contrabaix?
Vaig començar a tocar el baix elèctric però el meu professor Odd Magne Gridset era un contrabaixista fantàstic i un fanàtic total de Nils Henning Ørsted Pedersen així que em va picar el cuquet del contrabaix i ja no hi va haver marxa enrere.

2.- Quin tipus de cordes fas servir?
En general cordes d’intestí Efrano o Sonores però fa poc vaig tocar unes cordes   Pirastro Pizzicato (intestí tractat amb plata) que eren molt interessants també.  Potser les aconsegueixo pel meu baix!

3.- Quin tipus d’arc uses?
Un CodaBow “Revelation” de fibra de carboni (arc alemany)

4.- De quina època és el teu instrument actual?
No ho sé, a l’interior no ho diu enlloc , però suposo que serà de mitjans del segle XVIII…

6.- Tens alguna fórmula secreta per a mantenir les durícies als dits?
No hi ha secrets: només tocar tant com puguis.

7.- Una frase o consell d’un mestre que encara recordis:
“Follow your core. It won’t lead you wrong” (“Si segueixes el teu cor, no et portarà per mal camí”)

8. – Un disc de referència:
Nils Henning Ørsted Pedersen / Archie Shepp, “Looking at Bird” (Steeple Chase, 1980)

9. – Un contrabaixista de referència.:
Scott LaFaro

10.- Una reacció típica quan la gent et veu carregant el contrabaix: 
“Per què no vas triar la flauta picolo?!”

11.- Què penses sobres l’stickbass i altres mutacions elèctriques?
No en tinc una opinió perquè és un instrument totalment diferent que requereix habilitats totalment diferents.

12 -. Què opines sobre que aquest doble paper del baix, com a part de la base rítmica i instrument solista?
Això fa que tocar el baix sigui molt emocionant. M’agraden els dos aspectes i la raó per la qual m’encanta el so de les cordes d’intestí és perquè crec que li dóna un so més percussiu al baix a banda d’una calidesa que  no trobo en les cordes metàl·liques.

13.- Cal ser un improvisador bo per ser un bon baixista?

Sí, crec que sí! Jo crec que si ets un bon improvisador significa que saps escoltar que ja de per si et fa ser millor músic amb qualsevol instrument que estiguis tocant. Però conec molts baixistes que són increïblement hàbils però que no són necessàriament bons improvisadors, així que suposo que és qüestió de triar i d’interès personal.

“Double Bass” (Sofa Music, 2001)

14.- El teu primer àlbum en solitari “Double Bass” es va publicar el 2003. Com el veus aquest disc ara? 

Només publicar aquell disc va ser molt important per a mi. I crec que el procés va ser potser més important que el resultat real, però encara estic content que del disc i estic pensant en reeditar-lo en vinil algun dia.

15 -. Amb quins aspectes musicals (so, tècnica, …) estàs obsessionat en aquest moment?

Sempre he estat obsessionat pel so i sempre hi estaré. Toco en molts grups que toquen molt fort així que això és una cosa contra la qual he lluitar tot el temps quan toco en directe. I encara estic intentant esbrinar com conservar l’estètica del seu so al mateix temps que sóc capaç què se m’escolti. Seria més fàcil si simplement usés un set de cordes metàl·liques per a poder tenir un so més potent i clar però llavors el baix sonaria massa elèctric i perdria el seu caràcter i per fer això doncs ja toco directament el baix elèctric. És un repte molt interessant tractar amb un instrument acústic en contextos molt sorollosos sense perdre l’estètica del so de l’instrument i no desistiré.

“Steel” (Tektite Records, 2011)

“Birds” (Tektite Records, 2011)

16.- Recentment has posat en marxa el teu propi segell discogràfic, Tektite Records, i has publicat dos nou discos en format solo. Un amb contrabaix “Steel” i un altre amb baix elèctric “Birds”, que aporta una percepció diferent com a baixista. Aquests discos es publiquen gairebé deu anys després de “Double Bass”. Quin tipus d’evolució creus que hi ha entre aquests discos?

Aquests dos discos contenen material tocat amb el baix acústic i elèctric però diria que el primer disc [“Steel”] mostra una gamma molt més àmplia del que estic fent en solitari del que vaig publicar fa uns 10 anys a “Double Bass”. Estic molt content del resultat dels dos discos. “Steel” és la captura d’un concert en viu que vaig fer a Bucarest el novembre de 2011. Tot el que implica fer un concert a solo és molt difícil per mi perquè sobretot em veig a mi mateix com un músic de grup, però m’agrada el repte i crec que aquest concert em mostra en un “dia bo” en el qual vaig aconseguir incloure moltes idees musicals com a punt de partida per les improvisacions. I el fet que l’anomenés “acer” és perquè el vaig tocar amb cordes metàl·liques i crec que el contrabaix sona fantàstic encara que normalment prefereixo cordes de budell!

L’altre disc ‘Birds’ és el primer disc que he publicat on toco el meu baix elèctric Fender Precision i treballo amb els pedals. Sobretot és una aproximació cap diferents paisatges sonors més que “tocar el baix”, però tot surt de la manipulació del meu baix Fender i fet en viu. Estic molt content del resultat d’aquest disc.

More info:

www.ingebrigtflaten.com

www.tektite-records.com

2 thoughts on “MANUAL D’USUARI. CONTRABASS #1: INGEBRIGT HÅKER FLATEN

  1. Retroenllaç: MANUAL DE USUARIO. CONTRABASS #1: INGEBRIGT HÅKER FLATEN « El mètode Klosé

  2. Retroenllaç: USER GUIDE. CONTRABASS #1: INGEBRIGT HÅKER FLATEN « El mètode Klosé

Deixa un comentari

