Home

Imatges de VACTOR en directe al Freedonia Club (juliol, 2012), dins de la Festa del Colectivo Detakon. VACTOR són Arnau Sala (sintetitzadors) i Ivy Barkakati (sintetitzadors, veu)

La calor sufocant de la sala Freedonia al barri del Raval de Barcelona aquella nit de juliol semblava ofegar-ho tot: la respiració de la vintena de persones que s’hi van congregar, la música que lluitava per no convertir-se en un miratge en aquella atmosfera desèrtica. Les cerveses s’escalfaven en pocs minuts. Arnau Sala (Manresa, 1978) i Ivy Barkakati (Washington DC, 1984), Vactor, van sortir a l’escenari per fer un set curt, molt curt, de 10 minuts tan sols, escurçat per problemes d’horari.

Tan sóls els va donar temps d’esbossar un grapat de cançons amb esperit de música de ball però eren massa fosques com per convidar espontàniament al moviment corporal. Va ser una petita mostra del que porten treballant des que fa un any van decidir unir forces com a duo musical i que a finals d’octubre es publicarà en un primer disc.

Després del concert, entre comentaris com “quina calor allà dins!”, “per què costa tan trobar llocs per tocar a Barcelona?!”, “hem d’assajar més” o “se’ns ha fet curt” es col·laven paraules com “ritme” o “cançó”. És curiós sentir a Arnau Sala  parlar de “cançó”, quan un acostuma a relacionar-lo amb músiques basades en el soroll i la improvisació. Des de projectes com Bèstia Ferida a Homenatges passant pels seus solos basats en feedbacks i saturacions sonores. Fins i tot la seva faceta d’il·lustrador sembla convergir millor amb un cert caos obscur que amb l’estructura rítmica i melòdica que demana una cançó, per això Vactor pot ser considerat una rara avis dins de la seva trajectòria musical, però en realitat, tal i com explica en aquesta entrevista, és una nova porta que el propi músic va obrir ja fa un temps.

http://soundcloud.com/ivdb/sets/vactor

 

Quan et pregunten quina música feu amb Vactor, què acostumes a dir?

Arnau Sala: Normalment em quedo en blanc, i després d’intentar explicar quines eines fem servir, acabo dient que fem pop, encara que molta gent segurament no estaria d’acord amb la descripció. Últimament he trobat un terme més descriptiu “música èpica de Ciència Ficció”.

Com va començar Vactor?

A.S.: L’Ivy i jo ens vam conèixer en un moment en el que jo estava coneixent certes músiques, de les quals ella n’és “experta”. El primer cop que va venir a Barcelona, ja feia un temps que havíem parlat de que teníem ganes de col·laborar junts, així que tant aviat com va arribar vam crear Vactor i vam fer uns quants concerts per aquí. I aviat farà un any.

I quines músiques són aquestes?

A.S.: Em refereixo a música electrònica de ball en general.

Amb quins elements musicals i instruments treballeu?

A.S.: Doncs curiosament, aquesta es podria dir que seria una altra de les raons per les quals vam crear el grup. Fa no gaires anys (des del 2009 més o menys) vaig començar a treballar amb sintetitzadors, la qual cosa em va obrir un món i un interès en “les músiques” que et comentava. Jo crec que l’eina principal de Vactor serien clarament els sintetitzadors, i la resta son elements que entren i surten, al principi utilitzàvem software per fer la part rítmica, més tard el vam deixar enrere i ara fem servir una caixa de ritmes, veus i sintetitzadors. Però diguéssim que estem oberts a afegir més eines si fes falta. És provable que tornem a fer servir software al futur, per exemple, mai se sap.

Us veiem treballant amb elements musicals com la melodia o ritmes que poden recordar a la música disco, cosa inèdita en tu fins ara. Com has aconseguit connectar amb aquesta part teva més melòdica?

A.S.: En la meva feina de recerca dins la música electrònica, i més concretament del soroll, ja havia integrat melodies, el que passa és que no ho sap massa gent, bàsicament perquè els seguidors d’aquella faceta són escassos. El primer projecte amb el que clarament vaig integrar melodies, d’una manera més clara (i una mica accidental) va ser Veiled. És un projecte que tenim amb un amic dels EstatsUunits i amb el qual, malgrat la distància, estem força actius. Som desconeguts a Catalunya o Espanya, però ja hem fet dues gires Estats Units i ara treurem el nostre primer LP. Aquest projecte, que va començar sent un projecte més abstracte (musica industrial, ambient molt fosc, soroll), va mutar quan vaig començar a fer servir un oscil.lador per fer melodies només pujant i baixant els diferents interruptors. Aquí en tens una mostra: http://www.glasscoffin.org/CATALOG.html

Després de gravar aquesta primera cançó amb aquesta tècnica, em vaig veure obligat a fer servir un sintetitzador per repetir la melodia, ja que de l’altre manera no solament estava limitat, sinó que a més a més era un mal de cap fer les melodies d’aquella manera tant arcaica cada vegada. El fet d’incorporar el sintetitzador em va obrir una nova porta, i vam gravar un disc sencer, en el qual absolutament tota la part melòdica corre a càrrec meu. Has d’entendre que sempre he portat el pes rítmic i “textural” de quasi tots els projectes en els que he estat fins ara, i que la melodia és un món pràcticament nou per a mi.

Com fer que la tecnologia no es mengi la musicalitat?

A.S.: Si, d’alguna manera una gran part alhora de treballar en música és invertir temps en entendre les màquines i assolir un cert domini, entendre com es comuniquen. La resta és sempre intuitició. Però això, tal i com ho veig, és exactament el mateix amb qualsevol instrument. Vull dir que per saber fer sonar un saxo també has de saber com bufar i com trobar les notes, oi?

Cert…

La diferència amb l’electrònica és que pots jugar amb diversos instruments, fer que uns facin reaccionar els altres, com en una cadena, però al final tu decideixes quines d’aquestes reaccions sonen com tu vols que sonin.


Per cert, què és una cançó per tu?

A.S.: Bona pregunta. Diria que una cançó per a mi és quan es decideix que un conjunt de sons tenen un principi i un final.

Hi ha improvisació a Vactor?

A.S.: Doncs curiosament, si que n’hi ha. Diguéssim que improvisació sota control. Vactor, té un esquelet, el qual son els ritmes i certes melodíes, i després els elements que entren i surten, que oscil.len en cada cançó, varien, sobretot en directe l’intensitat pot créixer, degut al volum.

Crec recordar que esteu treballant en material nou. Com ho teniu?

A.S.: Justament aquesta setmana hem acabat de gravar la nostra “demo”. Ha sigut un procés que s’ha allargat degut a problemes tècnics, l’ordinador en el que ho havíem gravat tot es va avariar i vam decidir tornar a regravar-ho tot. La veritat és que aquesta avaria va ser el millor que ens hauria pogut passar mai, perquè els canvis que hem fet entre una gravació i l’altra han donat molta més força a les cançons. Hem afegit parts d’improvisació, hem canviat tota la base rítmica, en Mark Cunningham ha afegit trompetes en un parell de cançons. Estem molt contents. Ara mateix està en fase de masterisació i tant bon punt estigui enviarem el màster a fàbrica, per tenir-ne les còpies a finals d’octubre.

Barcelona, setembre 2012

MÉS INFO DE VACTOR, ARNAU SALA I IVY BARKAKTI:

www.arnausala.info

exotericcontinent.wordpress.com

soundcloud.com/arnausalasaez

soundcloud.com/ivdb

ivdb.bandcamp.com

Text i fotos: Olga Àbalos

One thought on “ᴥ “VACTOR ÉS MÚSICA ÈPICA DE CIÈNCIA FICCIÓ” – entrevista a Arnau Sala

  1. Retroenllaç: Producto Interior Bruto: Fantasmage, Terrier, y Vactor

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s