Home

Nascut ara fa 31 anys a Banyoles, Ramon Prats sempre ha destacat per ser un bateria versàtil i tècnic. Dit d’aquesta manera, no acaba de voler dir res en concret. Però si busquem el matís veure’m que, després de sentir-lo en diversos contextos musicals, un entén que en el seu cas la versatilitat és sinònim de fer lectures intel·ligents de què necessita una música determinada. I aplicar-ho amb una precisió de haiku. Prats sembla saber en tot moment com integrar-se en el so, com mimar-lo i ergir-se com a voluntariós timó rítmic. I és per això que és un dels bateries més valorats en l’escena catalana i estatal. Ho demostra el fet que músics com Giulia Valle, Ramon Díaz, David Mengual, Perico Sambeat o Sergi Sirvent el reclamen pels seus projectes.

Tot i que a vegades el seu estil depurat i tècnic a vegades podria ser titllat de massa funcional o mancat de passió, la seva cara més irracional i primitiva tot just està sent descoberta tant per ell com pel públic. Projectes d’improvisació com Duot, al costat del saxofonista Albert Cirera, s’han convertit en un banc de proves riquíssim que poc a poc va fent que s’incorporin nous colors al seu llenguatge i exploti la seva capacitat de solista. Des del 2010 que s’ha llençat en solitari amb SOLOT, els detalls del qual ens explica en aquesta entrevista.

http://ramonprats.cat

Ramon Prats durant un concert amb Quatriometry (Parc de la Ciutadella, Barcelona. Agost 2011)

Què és SOLOT?

Solot és un concert de bateria sola, i consta bàsicament d’un sol solo.

Quin és el procés de creació musical que apliques a SOLOT, quin són els elements sonors/rítmics que més t’obsessionen?

El procés de creació o el mètode de treball del Solot ha passat per diferents etapes. Al començament simplement em proposava fer un solo llarg fins que vaig veure que el principal repte que se’m plantejava era la conducció de les idees. En un temps tan llarg el discurs musical ha de tenir una coherència especial per tenir un fil conductor, encara que no sigui perceptible per l’oient de manera explícita. Per treballar això, em forçava a fer un Solot cada dia, però acotant elements, per guanyar registres i per treure el màxim de partit de les idees o motius que  em sortíen. De maneres de fer un discurs així, n’hi ha moltes: pots fer-ho amb textures, amb dinàmiques, amb timbres, amb ritmes,… Jo no he volgut especialitzar-me en cap cosa, sinó que m’he centrat en la conducció en sí, en el fet de crear aquesta coherència independentment de quin sigui el fil conductor.

Pel nom, dedueixo que l’experiència amb DUOT ha tingut molt a veure…

Sí, sí, ja ho crec. De fet, del Duot també n’ha sortit el Triot i el Quartot! I vaig pensar que un projecte d’aquestes característiques s’havia de dir Solot.

Quina relació tens amb la improvisació?

Suposo que et refereixes a la improvisació lliure, no? La veritat és que al principi em faltava “alguna cosa” a partir de la qual improvisar, ja sigui un tema, una idea, etc. Amb l’Albert Cirera (Duot) hem treballat diferents maneres que se’ns acudien per afrontar improvisacions lliures. Diguem que vam començar a improvisar lliurement d’una manera sistematitzada, encara que dit així sigui una paradoxa… Amb el temps la música s’ha anat allunyant d’aquesta sistematització, i d’una manera natural ha passat a ser lliure de veritat. Fa temps que amb el Duot treballem d’aquesta manera i suposo que per això ara hi estic còmode fins al punt de poder fer un solo.

La Sonore Delite de Prats . Parc de la Ciutadella, Barcelona. Agost 2011

Comentes que SOLOT és un projecte que no vols enregistrar. És una mena de rebuig al context tant tecnificat en què vivim on és molt fàcil gravar, publicar a internet,… ?

És una conseqüència del plantejament inicial. En ser una cosa tan crua vaig pensar que anava una mica en contra del ritme de vida que portem, perquè requereix temps, paciència, un vot de confiança, escoltar… El fet d’enregistrar m’agrada per deixar un document, però crec que en el cas del Solot no és gens important tenir aquest document. El que és important és viure el moment del concert amb el màxim d’atenció, i pensar que cada concert és diferent, així com la percepció i el record de cadascú. M’agradava la idea de no poder accedir a cap Solot, ni en CD, ni Spotify, ni Youtube,… que no sigui el que tens a la memòria. Per això és indispensable haver anat a almenys un concert, és clar. Però a partir d’aquí, la memòria hi fa de les seves, i al llarg del temps n’altera el record. De fet, hi ha uns CD de Solot! però són una caràtula buida amb un text que parla de la memòria. La idea és tenir el CD i poder-lo agafar mentre escoltes el Solot que tens a la memòria. Penso que, en el cas del Solot això té més sentit que no pas el fet d’enregistrar.

I a tot això… què és el que li ha de picar a un músic de jazz per voler fer un solo? És una mena de autoreconeixement, de reivindicació personal,…?

Va començar com un simple repte personal, una espina que tenia clavada. No havia fet mai cap solo i no tenia ni idea de com posar-m’hi, així que, sense pensar-hi gaire vaig buscar un bolo i ja no vaig tenir marxa enrere! Sempre és fàcil trobar una excusa per deixar-ho per més endavant… No va ser una cosa gaire racional, m’hi vaig llençar de cap fins que vaig tenir el primer bolo. A partir d’aquí vaig començar a posar-me a treballar. És un projecte molt sincer i molt personal que no busca cap mena de reconeixement ni cap mena d’aprovació, és el que sento i per tant m’agrada compartir-lo.

Hi ha hagut algún músic/disc que t’hagi marcat especialment en aquest procés?

Durant el procés (de Solot) no, però al principi sí: un solo d’en Thomas Morgan amb el contrabaix. El recordo com un dels millors concerts de la meva vida, especialment per la sinceritat que desprenia. Em va atrapar.

Barcelona, agost 2011 / fotos: Olga Àbalos

Ramon Prats (bateria) + Albert Cirera (saxo tenor) = DUOT. En directe a 23Robadors (Barcelona)

One thought on “ᴥ L’AVENTURA DE “SOLOT” – Entrevista a Ramon Prats

Deixa un comentari

