Home

Nicole Mitchell tocant a Molins de Rei (octubre 2010)

La flautista de Chicago Nicole Mitchell, filla d’un dels grans músics de free jazz i de la recuperació de l’africanitat en aquesta música, camina sempre amb pas tranquil com qui camina sobre la sorra de la platja i parla sense rastre d’ansietat. Té un to de veu agut i riu amb una potència d’hertzos i decibels capaç de trencar copes de vidre. Li pregunto sobre l’espiritualitat, propera a un cert animisme, que desprèn la seva forma de tocar. Somriu. Sembla disposada a parlar-ne, segurament perquè té molt clar què dir. “Sempre que algú noti això en la meva música em fa molt feliç. La música per mi es un camí, una manera d’aprendre, una manera de viure, una forma de buscar, de pensar… I si no fos amb la música, segur que ho hagués fet d’alguna altra manera”. Per tant és una forma de meditar?, li pregunto “Sí”. I quan improvises? “I try to let it go!!” Mitchell està dotada d’una grandiosa tècnica que li permet explotar tots els registres possibles de la flauta travessera. Canta i toca alhora i quan ho fa la tessitura, aguda, de soprano, de la seva veu es confón amb el de l’instrument. Connexió física, fusió. Quan bufa és melòdica, coltraniana, però molt rítmica alhora perquè fraseja amb gran domini de les pauses i de la respiració, com si seguís un tam-tam en la llunyania. L’herència africana de la qual tant n’és conscient la condueix sempre a buscar la connexió, la comunicació. I la repetició i el ritme hi juguen un gran paper. No em vaig atrevir a preguntar-li si fer música era una manera de connectar amb el de dalt – em vaig enrecordar del poema “A Love Suprem” de John Coltrane -. Vaig preferir quedar-me amb la meva versió: crec que a la seva manera sí, mirar amunt per mirar sempre a dins.

Dies més tard m’assabento que setmanes abans a Mitchell li havien robat les flautes després d’un concert amb el seu grup Black Hearth Ensemble a Itàlia. I que desde llavors ha estat tocant amb instruments prestats.

Deixa un comentari

